Wednesday, February 16, 2011

Apa itu Google Adsense?


Apakah Google AdSense?


Secara ringkas, google AdSense adalah salah satu program yang diadakan oleh Google untuk penayangan iklan / ads, pihak google memberikan kesempatan kepada pemilik website untuk memaparkan iklannya rangkaian google. Iklan yang dipaparkan secara automatik menyesuaikan dengan tema website yang dipasang kod iklan adsense.


Jenis iklan adsense


Iklan yang dipaparkan dalam website bermacam-macam dalam bentuk teks, gambar / banner maupun video.


Darimana asalnya iklan adsense?


Iklan adsense berasal dari para pemasang iklan di google adwords (salah satu perkhidmatan adwords selain google Adsense)


Sistem pembayaran


Sistem pembayaran yang diberikan kepada pemilik laman adalah berdasarkan jumlah klik yang terjadi pada laman web tersebut, istilahnya adalah PPC (Pay Per Click). Namun klik yang terjadi harus bersifat umum, ertinya sesuai dengan keinginan pengunjung tanpa ada paksaan dan tidak boleh diklik oleh diri sendiri, bila hal ini dilakukan maka google akan membanned atau memberhentikan programnya tanpa pembayaran. Pembayaran akan diberikan google dalam 30 hari selepas ditotal pendapatan dalam satu bulan mencapai minima $ 100.


Berapa besarnya pembayaran iklan adsense?


Pembayaran yang dilakukan sepenuhnya rahsia google, namun secara umum besarnya adalah 20% per klik (yang dianggap sah oleh google) dari nilai iklan yang dipasang para pemasang iklan.


Cara menampilkan iklan Adsense


Cukup dengan mengambil kod adsense yang kita setting dalam akaun kita, dan automatik iklannya akan tampil dengan sendirinya di website yang bersangkutan.


Cara mengikuti perkhidmatan google Adsense


Daftar di https: / / www.google.com / adsense lalu ikuti data-data yang diminta, syarat yang dimiliki agar dapat diterima oleh google Adsense:
- Memiliki halaman / website dalam Bahasa Inggeris
- Memilik email. E-mel yang digunakan boleh menggunakan perkhidmatan e-mel percuma seperti yahoo atau gmail dan yang lain.


Berapakah hasil yang boleh diperolehi dari Adsense?


Sangat sangat tidak terhad, anda boleh mendapatkan berapa saja yang diinginkan, tidak ada batasan maksimum yang didapati.


Semua nilai yang diperolehi bergantung usaha anda dan Google menyediakan website adsense siap pakai untuk kemudahan anda.

0 comments:

Post a Comment